door Mathijs Albers | feb 15, 2023 | Geen onderdeel van een categorie
Taal in het kindcentrum Afgelopen dinsdag kwam een aantal medewerkers samen om na te denken over de rol van taal in het kindcentrum. Taal wikkelt zich, zoals Ritchart zegt, rond, in, door en tussen alles wat wij, leraren en leerlingen, in de klas doen. (Ritchhart...
door Mathijs Albers | jan 18, 2023 | Geen onderdeel van een categorie
Wat is de rol van kunst in leren? Questions are drivers of inquiry, catalysts for changing our perceptions, vehicles for developing understanding, promoters of action, and opportunities to clarify our thinking Cultures of thinking Vragen stuwen een onderzoek voort;...
door daretodevelop | dec 14, 2022 | Geen onderdeel van een categorie
Terugkijken en vooruit kijken The path is made by walking. Antonio Machado De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe...
door Mathijs Albers | nov 23, 2022 | Geen onderdeel van een categorie
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in? Sir Ken Robinson zei: “onderwijs is een geavanceerd menselijk proces, geen onpersoonlijk productiesysteem” (2015). We weten dat het complexe structuren, dialogen over leren en duidelijke...
door Mathijs Albers | nov 9, 2022 | Geen onderdeel van een categorie
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld. Kinderen van...
door Mathijs Albers | okt 20, 2022 | Geen onderdeel van een categorie
Onderzoekend leren met baby’s en peuters Het kindcentrum staat voor één gedeelde visie op leren. Hoe ziet ontdekken, onderzoeken en maken er dan uit bij de jongste kinderen in het kindcentrum? Deze vragen zijn we samen vorm aan het geven door het voeren van...
door Mathijs Albers | okt 13, 2022 | Geen onderdeel van een categorie
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren Amber, één van onze collega’s, is al een tijdje een onderzoek aan het doen naar de rol van de leerkracht binnen onderzoekend leren. Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe...