Zelf het onderzoek plannen

04 juli 2024

Op kindcentrum de Binck vinden we het belangrijk dat kinderen veel eigenaarschap ervaren. Zo mogen de kinderen zelf bepalen wanneer ze eten, ervaren ze veel keuzevrijheid in het indelen van hun dag en hebben ze keuzes in de wijze van verwerking van bepaalde taken.

Tijdens het plannen van een nieuwe onderzoeksunit en de activiteiten die we per week gaan doen, wordt de stem van de leerlingen ook meegenomen. Door de domeinmedewerkers wordt tijdens het plannen rekening gehouden met de interesses en de vragen van de kinderen. Echter vindt dat planproces wel na schooltijd zonder de kinderen plaats. In domein 4/5 besloten we dit, voor de laatste onderzoeksunit, anders te doen en het hele proces samen met de kinderen te doorlopen. Hierin zijn zij uiteraard begeleid en hebben de betrokken domeinmedewerkers eerst in de literatuur vanuit het IB onderzocht hoe zij de kinderen hierin het beste kunnen begeleiden.

Hieronder heeft een van de kinderen van domein 4/5 beschreven hoe zij/hij dit hele proces heeft ervaren:

De unit met elkaar plannen 

We gingen voor het eerst met elkaar de unit plannen. Een unit duurt ongeveer 7 weken en gaat altijd over een ander onderwerp. Deze unit gaat over het menselijk lichaam. 

Voorkennis ophalen 

Eerst gingen we voorkennis ophalen, daarvoor hadden we 3 posters. Op de eerste zat gezondheid, op de tweede hygiëne en op de derde lichaam. Bij elke poster moesten we schrijven waar we aan dachten bij het woord dat op de poster stond. Bij lichaam stonden veel lichaamsdelen, bij gezondheid vooral dingen over wat je moet doen om gezond te blijven en bij hygiëne waren vooral dingen over wat je moet doen om schoon te blijven. Daar hadden we lang de tijd voor om goed na te denken en alles op te schrijven. 

Vragen bedenken 

Daarna gingen we met met elkaar vragen bedenken, die we deze unit met elkaar gaan onderzoeken. Die vragen moesten over het menselijke lichaam gaan, dus er zaten vragen bij over spieren en pezen, over organen, over de verschillende lagen van je huid en over je botten. Met z’n allen hebben we veel goede vragen bedacht die we deze unit gaan onderzoeken. Daarna gingen we bedenken of het een diepe vraag  of een oppervlakkige vraag is. Als het een diepe vraag, dus als het niet een kort antwoord heeft dan moet die beneden hangen. Als het een oppervlakkige vraag is, dus met een kort antwoord moet die boven hangen. We hebben ook gekeken welke vragen het beste bij een deel van de unit passen. 

Assessment bedenken 

Nadat we vragen hadden bedacht gingen we assessment bedenken,  Assessment betekent verschillende manieren om te laten zien wat je hebt geleerd. We doen Assessment, omdat we moeten laten zien wat we hebben geleerd, want als we dat niet doen weten ze niet wat we geleerd hebben en doen we alleen leuke dingen. Daarom gingen we activiteiten plannen om te laten zien wat we van het lichaam hebben geleerd, wat je van bewegen met lichaam hebt geleerd en wat je van zorgen voor je lichaam hebt geleerd. We hadden veel ideeën zoals een PowerPoint presentatie maken, een muurkrant maken en een presentatie maken met het prikbord.  

Leerprofielen bedenken 

Nadat we Assessment hadden bedacht gingen we leerprofielen bedenken die bij deze unit passen. Leerprofielen zijn kenmerken zoals zorgzaam, evenwichtig, dapper, onderzoeker, denker, goed geïnformeerd, communicatief, integer, ruimdenkend en reflectief. Wij vonden dat goed geïnformeerd en onderzoeker bij deze unit zouden passen. Onderzoeker, omdat we veel willen onderzoeken en veel willen weten en Goed geïnformeerd, omdat we veel feiten willen weten over het menselijk lichaam. Ik vind het erg leuk om dingen te onderzoeken en ik wil graag feiten weten.      

Week plannen  

Toen we de twee leerprofielen van deze unit hadden bedacht gingen we de week plannen. Bij de week plannen gingen we nadenken welke leuke en leerzame activiteiten we deze week gaan doen. Na lang en goed nadenken hadden we een leuke en heel leerzame activiteit bedacht. De eerste week gaan we 3 kinderen overtrekken en alle botten erin tekenen en in een andere tekening gaan we alle spieren en pezen tekenen. We zijn al begonnen met de botten tekenen en als we daar klaar mee zijn beginnen we met de spieren en pezen. 

Uitvoeren 

Als laatste gingen we alle leuke en leerzame activiteiten die we voor deze week gepland hadden uitvoeren. Deze week gingen we 3 kinderen overtrekken en we zijn begonnen om de botten in een lichaam te tekenen. Daarna gaan we de spieren in het menselijk lichaam tekenen. Ik vind het erg leuk om te tekenen en om te leren hoe de botten in je lichaam eruitzien. Ik heb ook zin om de spieren en pezen te tekenen, nadat we de botten hebben getekend. Ik vond het ook leuk om de unit met elkaar te plannen. 

Wat denk jij dat we kunnen beter maken aan ons onderzoek?

 

Lees ook onze andere blogs

Begrijpen met je handen

Begrijpen met je handen

In domein 1 en 2 op Kindcentrum de Binck nemen materialen een belangrijke plek in. Werken met materialen roept veel vragen op die de domeinmederwerkers met elkaar onderzoeken: Wat is geschikt materiaal? Hoe zet je dit in? Hoe begeleid je kinderen hierbij? Hoe gebruik je de materialen duurzaam en houd je de kosten beheersbaar? Hoe richt je een atelier in? Tijdens de 2 daagse workshop “Begrijpen met je handen” van Atelier in een koffer, zijn wij weer een beetje verder gekomen in dit nooit stoppende onderzoeksproces.

Lees meer
Burgerschap

Burgerschap

Onderwijs voor (wereld)burgerschap, is onderwijs bestendig voor de toekomst. Het kindcentrum zet een curriculum neer dat ruimdenkend is, intercultureel begrip heeft, en comfort met pluraliteit en complexiteit in onze geglobaliseerde wereld ontwikkelt. Zodat onze leerlingen bewust kiezen om een goede (wereld)burger te worden.

Lees meer
Zorgzaam zijn

Zorgzaam zijn

Op dit moment onderzoeken de kinderen van domein 2 het zorgzaam zijn. Ze vragen zich af: Hoe zorgen we voor de dieren buiten? Hoe zorgen we voor de dieren binnen? Hoe zijn we zorgzaam voor elkaar? Hoe zorgen we voor onze omgeving?

Lees meer
Taalgebruik

Taalgebruik

Voor de kinderen zijn de woorden die worden gebruikt, de vragen die worden gesteld en de antwoorden die worden gegeven belangrijke signalen over hoe er naar ze gekeken en geluisterd wordt.

Lees meer
Vieringen

Vieringen

Er zijn zo veel vieringen en tradities in de wereld – meer dan 1 persoon in een heel leven kan ervaren. In het kindcentrum vieren we jaarlijks een aantal momenten met elkaar. Het begin van het schooljaar, sinterklaas, lichtjesfeest, lentefeest, het einde van het schooljaar. Daarnaast vindt het kindcentrum het ook belangrijk dat kinderen leren over feesten die leven in de groep of samenleving.

Lees meer
‘Luisteren is een tijd van lange pauzes.’ (Reggio Children, 2001)

‘Luisteren is een tijd van lange pauzes.’ (Reggio Children, 2001)

Het doel van assessment volgens de IB is om leren en lesgeven te informeren. Het gaat om het verzamelen en analyseren van informatie over het leren van leerlingen om de onderwijspraktijk te informeren. Het identificeert wat leerlingen weten, begrijpen en kunnen in verschillende stadia van het leerproces (IBO, 2018).

Dit heeft mij laten inzien dat assessment een doorgaand proces is, van het kind, maar ook van mij als professional, door goed te luisteren naar het kind, de vragen die deze (impliciet) stelt en wat het kind mij vertelt, kan ik mijn onderwijs verder plannen en ontwikkelen.

Lees meer
Een dag in domein 1 (0-4 jaar)

Een dag in domein 1 (0-4 jaar)

We hebben de ruimte om twee groepen van twaalf kinderen (KDV) te ontvangen. De kinderen in dit domein zijn gebaat bij een goed doordacht dagritme met duidelijke regels, routines en verwachtingen vanuit de medewerkers. Zo creëren we een voorspelbare en veilige omgeving. Lees hier hoe we dit vormgeven.

Lees meer
Een dag op De Binck (4-12 jaar)

Een dag op De Binck (4-12 jaar)

Domein 2 tot en met 5 zitten samen in één grote ruimte, het domein. Dit vraagt om duidelijke structuur, regels en routines van domeinmedewerkers om onze kinderen vrijheid te kunnen geven. De structuur bieden we onder andere door middel van een dagritme.

Lees meer
Het leerprofiel en het boek

Het leerprofiel en het boek

Met deze 10 karakterkenmerken word je een echte wereldburger, neem je actief deel aan de samenleving en heb je respect voor jezelf, anderen en de wereld om je heen. Daarnaast zijn dit kenmerken die de rest van je leven van belang zullen zijn en die stimuleren tot een leven lang leren. Deze karakterkenmerken zijn ook terug te vinden in verhalen.

Lees meer
Taalvriendelijkheid

Taalvriendelijkheid

Een leergemeenschap wordt gevormd door de identiteit van iedereen die er onderdeel van uitmaakt. De verschillende talen vanuit huis en de omgeving maken hier een belangrijk onderdeel van. Op De Binck erkennen en vieren we deze talen als een verrijking van onze omgeving. Dit doen we onder andere door deze zichtbaar te maken. In dit blog lees je over een van de manieren waarop we dit doen.

Lees meer