Ouders en de Binck
Het IB wil vanuit zijn leergemeenschap (scholen, medewerkers, ouders en kinderen) onderwijs geven wat kan helpen om een betere en vreedzamere wereld op te bouwen. Ze zien onderwijs als een sociale en gezamenlijke onderneming, waarvan de gemeenschap en het individu profiteren. Iedereen betrokken bij de leergemeenschap wordt gevraagd bij te dragen aan het succes hiervan en om in actie te komen om verandering te veroorzaken.
De verschillende achtergronden, kennis en ervaringen van ouders zijn zeer waardevol. Ouders kunnen onder andere bijdragen aan de leergemeenschap door actief betrokken te zijn, door in samenwerking besluiten te maken, ideeën uit te wisselen en ondersteuning te bieden. De samenwerking tussen thuis en het kindcentrum vormt de basis voor het leren, de groei, de gezondheid en het welzijn van de kinderen. De kinderen profiteren van een goede samenwerking tussen ouders en de medewerkers.
Op de Binck streven wij daarom naar een goede samenwerking met de ouders. We werken hier op een aantal verschillende manieren aan. Hieronder geven we een aantal voorbeelden waar ouders en de medewerkers van de Binck samenwerken:
- De kindcentrumraad, een combinatie van de Medezeggenschapsraad (MR) en de Oudercommissie (OC) I
- Informatiemomenten voor ouders
- Tijdens vieringen in de Binck
- Portfoliogesprekken
- Ondersteunen tijdens de eindtentoonstelling (in de toekomst)
- De expertise van ouders tijdens de verschillende onderzoeksmodules inzetten
- Begeleiding tijdens excursies
Door middel van een denkroutine (een denkroutine is een werkvorm waarbij je leert om op verschillende manieren en vanuit verschillende gezichtspunten naar iets te kijken) waren de kinderen extra nieuwsgierig geworden en hadden ze de volgende vragen opgesteld:
Waarom draagt een dokter een witte jas?, Kijkt hij met een lampje of een stokje in de mond? Hoe maakt hij iemand beter?
De ouder heeft, door middel van een aantal meegebrachte spullen en het kunnen uitproberen van deze materialen, de kinderen antwoord kunnen geven op al hun vragen.
Op de Binck willen we ouders zoveel mogelijk uitnodigen om onderdeel te zijn van onze leergemeenschap. Dit kan, zoals hierboven te lezen, op veel verschillende manieren. Op welke manier wil jij bijdragen aan de ontwikkeling van jouw kind op de Binck?
Lees ook onze andere blogs
Zelf het onderzoek plannen
Tijdens het plannen van een nieuwe onderzoeksunit en de activiteiten die we per week gaan doen, wordt de stem van de leerlingen ook meegenomen. Door de domeinmedewerkers wordt tijdens het plannen rekening gehouden met de interesses en de vragen van de kinderen. Echter vindt dat planproces wel na schooltijd zonder de kinderen plaats. In domein 4/5 besloten we dit, voor de laatste onderzoeksunit, anders te doen en het hele proces samen met de kinderen te doorlopen.
Begrijpen met je handen
In domein 1 en 2 op Kindcentrum de Binck nemen materialen een belangrijke plek in. Werken met materialen roept veel vragen op die de domeinmederwerkers met elkaar onderzoeken: Wat is geschikt materiaal? Hoe zet je dit in? Hoe begeleid je kinderen hierbij? Hoe gebruik je de materialen duurzaam en houd je de kosten beheersbaar? Hoe richt je een atelier in? Tijdens de 2 daagse workshop “Begrijpen met je handen” van Atelier in een koffer, zijn wij weer een beetje verder gekomen in dit nooit stoppende onderzoeksproces.
Burgerschap
Onderwijs voor (wereld)burgerschap, is onderwijs bestendig voor de toekomst. Het kindcentrum zet een curriculum neer dat ruimdenkend is, intercultureel begrip heeft, en comfort met pluraliteit en complexiteit in onze geglobaliseerde wereld ontwikkelt. Zodat onze leerlingen bewust kiezen om een goede (wereld)burger te worden.
Zorgzaam zijn
Op dit moment onderzoeken de kinderen van domein 2 het zorgzaam zijn. Ze vragen zich af: Hoe zorgen we voor de dieren buiten? Hoe zorgen we voor de dieren binnen? Hoe zijn we zorgzaam voor elkaar? Hoe zorgen we voor onze omgeving?
Taalgebruik
Voor de kinderen zijn de woorden die worden gebruikt, de vragen die worden gesteld en de antwoorden die worden gegeven belangrijke signalen over hoe er naar ze gekeken en geluisterd wordt.
Vieringen
Er zijn zo veel vieringen en tradities in de wereld – meer dan 1 persoon in een heel leven kan ervaren. In het kindcentrum vieren we jaarlijks een aantal momenten met elkaar. Het begin van het schooljaar, sinterklaas, lichtjesfeest, lentefeest, het einde van het schooljaar. Daarnaast vindt het kindcentrum het ook belangrijk dat kinderen leren over feesten die leven in de groep of samenleving.
‘Luisteren is een tijd van lange pauzes.’ (Reggio Children, 2001)
Het doel van assessment volgens de IB is om leren en lesgeven te informeren. Het gaat om het verzamelen en analyseren van informatie over het leren van leerlingen om de onderwijspraktijk te informeren. Het identificeert wat leerlingen weten, begrijpen en kunnen in verschillende stadia van het leerproces (IBO, 2018).
Dit heeft mij laten inzien dat assessment een doorgaand proces is, van het kind, maar ook van mij als professional, door goed te luisteren naar het kind, de vragen die deze (impliciet) stelt en wat het kind mij vertelt, kan ik mijn onderwijs verder plannen en ontwikkelen.
Een dag in domein 1 (0-4 jaar)
We hebben de ruimte om twee groepen van twaalf kinderen (KDV) te ontvangen. De kinderen in dit domein zijn gebaat bij een goed doordacht dagritme met duidelijke regels, routines en verwachtingen vanuit de medewerkers. Zo creëren we een voorspelbare en veilige omgeving. Lees hier hoe we dit vormgeven.
Een dag op De Binck (4-12 jaar)
Domein 2 tot en met 5 zitten samen in één grote ruimte, het domein. Dit vraagt om duidelijke structuur, regels en routines van domeinmedewerkers om onze kinderen vrijheid te kunnen geven. De structuur bieden we onder andere door middel van een dagritme.
Het leerprofiel en het boek
Met deze 10 karakterkenmerken word je een echte wereldburger, neem je actief deel aan de samenleving en heb je respect voor jezelf, anderen en de wereld om je heen. Daarnaast zijn dit kenmerken die de rest van je leven van belang zullen zijn en die stimuleren tot een leven lang leren. Deze karakterkenmerken zijn ook terug te vinden in verhalen.