Zelf het onderzoek plannen

04 juli 2024

Op kindcentrum de Binck vinden we het belangrijk dat kinderen veel eigenaarschap ervaren. Zo mogen de kinderen zelf bepalen wanneer ze eten, ervaren ze veel keuzevrijheid in het indelen van hun dag en hebben ze keuzes in de wijze van verwerking van bepaalde taken.

Tijdens het plannen van een nieuwe onderzoeksunit en de activiteiten die we per week gaan doen, wordt de stem van de leerlingen ook meegenomen. Door de domeinmedewerkers wordt tijdens het plannen rekening gehouden met de interesses en de vragen van de kinderen. Echter vindt dat planproces wel na schooltijd zonder de kinderen plaats. In domein 4/5 besloten we dit, voor de laatste onderzoeksunit, anders te doen en het hele proces samen met de kinderen te doorlopen. Hierin zijn zij uiteraard begeleid en hebben de betrokken domeinmedewerkers eerst in de literatuur vanuit het IB onderzocht hoe zij de kinderen hierin het beste kunnen begeleiden.

Hieronder heeft een van de kinderen van domein 4/5 beschreven hoe zij/hij dit hele proces heeft ervaren:

De unit met elkaar plannen 

We gingen voor het eerst met elkaar de unit plannen. Een unit duurt ongeveer 7 weken en gaat altijd over een ander onderwerp. Deze unit gaat over het menselijk lichaam. 

Voorkennis ophalen 

Eerst gingen we voorkennis ophalen, daarvoor hadden we 3 posters. Op de eerste zat gezondheid, op de tweede hygiëne en op de derde lichaam. Bij elke poster moesten we schrijven waar we aan dachten bij het woord dat op de poster stond. Bij lichaam stonden veel lichaamsdelen, bij gezondheid vooral dingen over wat je moet doen om gezond te blijven en bij hygiëne waren vooral dingen over wat je moet doen om schoon te blijven. Daar hadden we lang de tijd voor om goed na te denken en alles op te schrijven. 

Vragen bedenken 

Daarna gingen we met met elkaar vragen bedenken, die we deze unit met elkaar gaan onderzoeken. Die vragen moesten over het menselijke lichaam gaan, dus er zaten vragen bij over spieren en pezen, over organen, over de verschillende lagen van je huid en over je botten. Met z’n allen hebben we veel goede vragen bedacht die we deze unit gaan onderzoeken. Daarna gingen we bedenken of het een diepe vraag  of een oppervlakkige vraag is. Als het een diepe vraag, dus als het niet een kort antwoord heeft dan moet die beneden hangen. Als het een oppervlakkige vraag is, dus met een kort antwoord moet die boven hangen. We hebben ook gekeken welke vragen het beste bij een deel van de unit passen. 

Assessment bedenken 

Nadat we vragen hadden bedacht gingen we assessment bedenken,  Assessment betekent verschillende manieren om te laten zien wat je hebt geleerd. We doen Assessment, omdat we moeten laten zien wat we hebben geleerd, want als we dat niet doen weten ze niet wat we geleerd hebben en doen we alleen leuke dingen. Daarom gingen we activiteiten plannen om te laten zien wat we van het lichaam hebben geleerd, wat je van bewegen met lichaam hebt geleerd en wat je van zorgen voor je lichaam hebt geleerd. We hadden veel ideeën zoals een PowerPoint presentatie maken, een muurkrant maken en een presentatie maken met het prikbord.  

Leerprofielen bedenken 

Nadat we Assessment hadden bedacht gingen we leerprofielen bedenken die bij deze unit passen. Leerprofielen zijn kenmerken zoals zorgzaam, evenwichtig, dapper, onderzoeker, denker, goed geïnformeerd, communicatief, integer, ruimdenkend en reflectief. Wij vonden dat goed geïnformeerd en onderzoekerbij deze unit zouden passen. Onderzoeker, omdat we veel willen onderzoeken en veel willen weten en Goed geïnformeerd, omdat we veel feiten willen weten over het menselijk lichaam. Ik vind het erg leuk om dingen te onderzoeken en ik wil graag feiten weten.      

Week plannen  

Toen we de twee leerprofielen van deze unit hadden bedacht gingen we de week plannen. Bij de week plannen gingen we nadenken welke leuke en leerzame activiteiten we deze week gaan doen. Na lang en goed nadenken hadden we een leuke en heel leerzame activiteit bedacht. De eerste week gaan we 3 kinderen overtrekken en alle botten erin tekenen en in een andere tekening gaan we alle spieren en pezen tekenen. We zijn al begonnen met de botten tekenen en als we daar klaar mee zijn beginnen we met de spieren en pezen. 

Uitvoeren 

Als laatste gingen we alle leuke en leerzame activiteiten die we voor deze week gepland hadden uitvoeren. Deze week gingen we 3 kinderen overtrekken en we zijn begonnen om de botten in een lichaam te tekenen. Daarna gaan we de spieren in het menselijk lichaam tekenen. Ik vind het erg leuk om te tekenen en om te leren hoe de botten in je lichaam eruitzien. Ik heb ook zin om de spieren en pezen te tekenen, nadat we de botten hebben getekend. Ik vond het ook leuk om de unit met elkaar te plannen. 

Wat denk jij dat we kunnen beter maken aan ons onderzoek?

 

Lees ook onze andere blogs

Terugkijken en vooruit kijken

Terugkijken en vooruit kijken

De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.

Lees meer