Zelf het onderzoek plannen

04 juli 2024

Op kindcentrum de Binck vinden we het belangrijk dat kinderen veel eigenaarschap ervaren. Zo mogen de kinderen zelf bepalen wanneer ze eten, ervaren ze veel keuzevrijheid in het indelen van hun dag en hebben ze keuzes in de wijze van verwerking van bepaalde taken.

Tijdens het plannen van een nieuwe onderzoeksunit en de activiteiten die we per week gaan doen, wordt de stem van de leerlingen ook meegenomen. Door de domeinmedewerkers wordt tijdens het plannen rekening gehouden met de interesses en de vragen van de kinderen. Echter vindt dat planproces wel na schooltijd zonder de kinderen plaats. In domein 4/5 besloten we dit, voor de laatste onderzoeksunit, anders te doen en het hele proces samen met de kinderen te doorlopen. Hierin zijn zij uiteraard begeleid en hebben de betrokken domeinmedewerkers eerst in de literatuur vanuit het IB onderzocht hoe zij de kinderen hierin het beste kunnen begeleiden.

Hieronder heeft een van de kinderen van domein 4/5 beschreven hoe zij/hij dit hele proces heeft ervaren:

De unit met elkaar plannen 

We gingen voor het eerst met elkaar de unit plannen. Een unit duurt ongeveer 7 weken en gaat altijd over een ander onderwerp. Deze unit gaat over het menselijk lichaam. 

Voorkennis ophalen 

Eerst gingen we voorkennis ophalen, daarvoor hadden we 3 posters. Op de eerste zat gezondheid, op de tweede hygiëne en op de derde lichaam. Bij elke poster moesten we schrijven waar we aan dachten bij het woord dat op de poster stond. Bij lichaam stonden veel lichaamsdelen, bij gezondheid vooral dingen over wat je moet doen om gezond te blijven en bij hygiëne waren vooral dingen over wat je moet doen om schoon te blijven. Daar hadden we lang de tijd voor om goed na te denken en alles op te schrijven. 

Vragen bedenken 

Daarna gingen we met met elkaar vragen bedenken, die we deze unit met elkaar gaan onderzoeken. Die vragen moesten over het menselijke lichaam gaan, dus er zaten vragen bij over spieren en pezen, over organen, over de verschillende lagen van je huid en over je botten. Met z’n allen hebben we veel goede vragen bedacht die we deze unit gaan onderzoeken. Daarna gingen we bedenken of het een diepe vraag  of een oppervlakkige vraag is. Als het een diepe vraag, dus als het niet een kort antwoord heeft dan moet die beneden hangen. Als het een oppervlakkige vraag is, dus met een kort antwoord moet die boven hangen. We hebben ook gekeken welke vragen het beste bij een deel van de unit passen. 

Assessment bedenken 

Nadat we vragen hadden bedacht gingen we assessment bedenken,  Assessment betekent verschillende manieren om te laten zien wat je hebt geleerd. We doen Assessment, omdat we moeten laten zien wat we hebben geleerd, want als we dat niet doen weten ze niet wat we geleerd hebben en doen we alleen leuke dingen. Daarom gingen we activiteiten plannen om te laten zien wat we van het lichaam hebben geleerd, wat je van bewegen met lichaam hebt geleerd en wat je van zorgen voor je lichaam hebt geleerd. We hadden veel ideeën zoals een PowerPoint presentatie maken, een muurkrant maken en een presentatie maken met het prikbord.  

Leerprofielen bedenken 

Nadat we Assessment hadden bedacht gingen we leerprofielen bedenken die bij deze unit passen. Leerprofielen zijn kenmerken zoals zorgzaam, evenwichtig, dapper, onderzoeker, denker, goed geïnformeerd, communicatief, integer, ruimdenkend en reflectief. Wij vonden dat goed geïnformeerd en onderzoekerbij deze unit zouden passen. Onderzoeker, omdat we veel willen onderzoeken en veel willen weten en Goed geïnformeerd, omdat we veel feiten willen weten over het menselijk lichaam. Ik vind het erg leuk om dingen te onderzoeken en ik wil graag feiten weten.      

Week plannen  

Toen we de twee leerprofielen van deze unit hadden bedacht gingen we de week plannen. Bij de week plannen gingen we nadenken welke leuke en leerzame activiteiten we deze week gaan doen. Na lang en goed nadenken hadden we een leuke en heel leerzame activiteit bedacht. De eerste week gaan we 3 kinderen overtrekken en alle botten erin tekenen en in een andere tekening gaan we alle spieren en pezen tekenen. We zijn al begonnen met de botten tekenen en als we daar klaar mee zijn beginnen we met de spieren en pezen. 

Uitvoeren 

Als laatste gingen we alle leuke en leerzame activiteiten die we voor deze week gepland hadden uitvoeren. Deze week gingen we 3 kinderen overtrekken en we zijn begonnen om de botten in een lichaam te tekenen. Daarna gaan we de spieren in het menselijk lichaam tekenen. Ik vind het erg leuk om te tekenen en om te leren hoe de botten in je lichaam eruitzien. Ik heb ook zin om de spieren en pezen te tekenen, nadat we de botten hebben getekend. Ik vond het ook leuk om de unit met elkaar te plannen. 

Wat denk jij dat we kunnen beter maken aan ons onderzoek?

 

Lees ook onze andere blogs

Ouders en de Binck

Ouders en de Binck

Op de Binck streven wij naar een goede samenwerking met de ouders. We werken hier op een aantal verschillende manieren aan.

Lees meer
10 jaar kindcentra

10 jaar kindcentra

Op de kindcentrum dag van Lucas Onderwijs werd de publicatie over 10 jaar kindcentra gelanceerd. Ook wij staan hier als kindcentrum in vermeld door middel van twee gesprekken met Anne en Mathijs.

Lees meer
Nieuwe ontwikkelingen op de Binck

Nieuwe ontwikkelingen op de Binck

Eindelijk was het zover. 8 mei 2023 was de eerste dag dat ons derde domein openging. Domein 3 is opgestart. Domein 3 heeft als groot idee: Wie we zijn? Hieruit is het centrale idee Nieuwsgierigheid en verwondering zijn een essentieel onderdeel van wie we zijn, ontstaan. Vanuit het centrale idee werken we met drie verschillende onderzoekslijnen.

Lees meer
Documenteren kun je leren!

Documenteren kun je leren!

Als team leren wij graag van anderen. Dit betekent dat wij met het team o.a. andere kindcentra, scholen en kinderdagopvang bezoeken. Op woensdag 15 maart zijn Mathijs, Daniëlle, Joyce en Lisette bij Perron07 langs geweest om kennis te maken en om inspiratie op te doen voor de Binck. Een van de vragen die zij meenamen tijdens het bezoek was: hoe wordt hier de ontwikkeling van het kind gevolgd? En vervolgens vastgelegd?

Lees meer
Starten als domeinmedewerker

Starten als domeinmedewerker

De afgelopen periode is er veel bedacht, gelezen, onderzocht, vormgegeven en besproken in het team van KC de Binck. Het voelt soms alsof we in een snelkookpan zitten met elkaar en in een hoog tempo de basis leggen voor de komende jaren. We beseffen ons dat het voor een buitenstaander overweldigend kan zijn om de samenhang te doorzien en tot zich te nemen.

Lees meer
Inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs

Kindcentrum de Binck onderschrijft de gedachten van inclusief onderwijs voor alle kinderen in het kindcentrum. Hiervoor hanteren we onder andere de standaarden en praktijken van het International Baccalaureate (hierna: IB). In 2016 verklaarde de IB het volgende: “Inclusief onderwijs is een proces dat tot doel heeft de toegang tot en betrokkenheid bij het leren voor alle kinderen te vergroten door belemmeringen voor leren te identificeren en te verwijderen.”

Lees meer
Het onderzoeken van onderzoekend leren

Het onderzoeken van onderzoekend leren

Wat voor de kinderen in het kindcentrum geldt, is ook van toepassing op de medewerkers. Dat betekent dat we allemaal bezig zijn met ontdekken, onderzoeken en uiteindelijk vormgeven (maken) van het leren in de verschillende domeinen.

Lees meer
Taal in het kindcentrum

Taal in het kindcentrum

Wat is de rol van taal en meertaligheid in het kindcentrum?We zien taal als een middel om identiteit te bevestigen. Iemands thuis en familietalen vormen namelijk fundamenteel de relatie die iemand heeft met de wereld.

Lees meer