Zorgzaam zijn
Op KC de Binck onderzoeken, ontdekken en maken we via de kernconcepten die omschreven zijn door het IB. Je kunt dan denken aan concepten als ‘oorzaak en gevolg’, waar er gekeken wordt naar bijvoorbeeld het gevolg van iemand zijn gedrag en het concept ‘verandering’, bijvoorbeeld de verandering van de aarde bij het ontstaan en laten uitbarsten van vulkanen. Dit proces omvat ook het onderzoeken en ontdekken van gerelateerde concepten en karakterkenmerken zoals zorgzaam zijn, emoties, relaties en vriendschap.
Op dit moment onderzoeken de kinderen van domein 2 het zorgzaam zijn. Ze vragen zich af: Hoe zorgen we voor de dieren buiten? Hoe zorgen we voor de dieren binnen? Hoe zijn we zorgzaam voor elkaar? Hoe zorgen we voor onze omgeving?
Om voor de dieren buiten te zorgen, hebben de kinderen vogelhuisjes gemaakt. We hebben gezien dat er veel verschillende soorten vogels leven in de Binckhorst. Nadat er goed voor de vogels was gezorgd, bracht Teddy (de hond van een van onze domeinmedewerkers) een dag door in domein 2. Daarna nam onze knuffelhond Bino zijn intrek in het domein.
Tijdens een wandeling gebeurde er iets ernstigs met Bino. Hij had iets van de straat gegeten en werd hier erg ziek van. Na een paar dagen van ziekte besloten de kinderen van domein 2 dat Bino naar de dierenarts moest. We hebben een afspraak gemaakt voor woensdag 7 februari om 9 uur bij Dierenkliniek Samen (https://dierenklinieksamen.nl/) voor een consult.
De praktijkmanager heeft Bino ingeschreven bij de praktijk. Na een korte tijd in de wachtkamer werden de kinderen van domein 2 opgeroepen door de dierenarts. Na een onderzoek van een echte hond was Bino aan de beurt. Bino werd onderzocht en helaas moest hij geopereerd worden, omdat hetgeen hij van de straat had gegeten nog vastzat in zijn maag. De kinderen van domein 2 mochten bij de operatie aanwezig zijn en konden vragen stellen aan de dierenarts.
Dit verhaal over Bino is voortgekomen uit het spel van de kinderen, dankzij het aandachtige luisteren en observeren naar wat de kinderen bezighoudt binnen het concept zorgzaamheid. Door vragen te stellen tijdens het spel ontstaat er een verdiepend onderzoek naar zorgzaamheid, waarbij de buitenwereld wordt betrokken in ons kindcentrum.
Naast het spel hebben we na het bezoek aan de dierenarts om een herinnering gevraagd aan het bezoek aan de dierenarts. Deze herinnering is door de kinderen vastgelegd in de vorm van een tekening.
Voor de kinderen die zich in hun tweede jaar in domein 2 bevinden, was het concept zorgzaamheid al bekend. Vorig schooljaar heeft de vader van een kind uit domein 2, een dokter, een bezoek gebracht om te praten over de zorg voor zieke mensen in het ziekenhuis. Dit jaar is het zorgzaam zijn opnieuw aan bod gekomen. Deze herhaling biedt de kinderen de gelegenheid om een dieper begrip te ontwikkelen over zorgzaamheid. Op deze manier verkennen, ontdekken en begrijpen de kinderen concepten gedurende meerdere jaren in verschillende contexten.
Hoe zorg jij voor de dieren buiten? Hoe zorg jij voor de dieren binnen? Hoe toon jij zorg voor een ander? Hoe zorg jij voor onze omgeving?
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?