Vieringen
‘Er zijn zo veel vieringen en tradities in de wereld – meer dan 1 persoon in een heel leven kan ervaren. In het kindcentrum vieren we jaarlijks een aantal momenten met elkaar. Het begin van het schooljaar, sinterklaas, lichtjesfeest, lentefeest, het einde van het schooljaar. Daarnaast vindt het kindcentrum het ook belangrijk dat kinderen leren over feesten die leven in de groep of samenleving. Hierbij maken we gebruik van boeken, concreet materiaal, beeldend materiaal, muziek of het uitnodigen van leergemeenschap.
In december worden er over de gehele wereld verschillende feesten gevierd. Niet iedereen uit een bepaalde cultuur of religie volgt dezelfde tradities of vieringen op deze speciale dagen. Sommige vieringen en tradities worden in verschillende landen en in meerdere culturen gevierd, anderen zijn gebonden aan tradities en rituelen van een bepaald land.
In ons kindcentrum zien wij vieringen als een manier van samenkomen. Kinderen, ouders en medewerkers voelen zich hierdoor onderdeel van de gemeenschap, bouwen samen ervaringen op en creëren herinneringen. Hierdoor ontstaat intercultureel begrip en hebben we oog voor de identiteit van elk kind.
Momenteel onderzoeken we, gezien de tijd van het schooljaar, binnen het transdisciplinaire thema ‘hoe we onszelf uitdrukken’ het centrale idee: vieringen verbinden waarden, normen en geloof van verschillende culturen. Het eerste onderzoek binnen deze unit richtte zich op het Suikerfeest, ook wel Eid Mubarak, gevolgd door een onderzoek van Diwali. Tijdens beide onderzoeken zijn ouders op het kindcentrum aanwezig geweest om te vertellen over de viering die zij thuis vieren. Hierbij hebben de kinderen gekeken naar tradities en routines.
“Je krijgt niet alleen met je verjaardag nieuwe kleren, maar ook met het Suikerfeest.” – Leerling uit domein 2, 4 jaar.
In de aanloop naar 5 december hebben de kinderen de tradities en rituelen die bij Sinterklaas horen verkend. Gedurende deze periode hebben domein 1 en 2 elkaar dagelijks ontmoet om samen te lezen en te knutselen aan pakpapier en cadeautjes. Domein 2 en 3 hebben het sinterklaasfeest door middel van spel en denkroutines onderzocht. De week voor 5 december hebben de kinderen een groepscadeau ontvangen, gericht op samen spelen en met iets lekkers om samen te maken in onze keuken. Op 5 december hebben de verschillende domeinen een parcours afgelegd met de ingepakte cadeautjes en hebben de kinderen diverse spelletjes gespeeld. Na 5 december zijn we gestart met een onderzoek naar de lichtjesfeesten, waarbij we Chanoeka en kerst verkenden. De denneboom is door de kinderen volgehangen met eigengemaakte slingers, tekeningen en kralenkettingen.
Als afsluiting van deze unit organiseren de kinderen gezamenlijk een Lichtjesfeest. Er werden worstenbroodjes gebakken, fruitsalade gemaakt en fruitspiesjes gegeten. Deze gezamenlijke lunch bracht een fijn moment van samenzijn.
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de vieringen en tradities in jullie familie of omgeving?
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?