‘Luisteren is een tijd van lange pauzes.’ (Reggio Children, 2001)
In Reggio zien ze luisteren als een sensitiviteit gericht op de patronen die ons met anderen verbindt.
Geschreven door: Djemi Voskamp, domeinmedewerker en PYP coördinator KC de Binck
Mijn eerste week op de Binck, met mijn nieuwe collega’s, kan ik mij nog goed herinneren. Spannend, anders, nieuw, gezellig, maar ook vooral erg interessant. Als team zijn we begonnen met onze misse en visie op het leren, het kind en het onderwijs. Dit uitte zich in veel vragen, gesprekken en nog meer vragen. Niet alleen onze eigen missie en visie op onderwijs als professionals was van belang, maar ook die van het IB, International Baccalaureate Organization. Deze missie luidt als volgt:
The International Baccalaureate® aims to develop inquiring, knowledgeable and caring young people who help to create a better and more peaceful world through intercultural understanding and respect.
To this end the organization works with schools, governments and international organizations to develop challenging programmes of international education and rigorous assessment.
These programmes encourage students across the world to become active, compassionate and lifelong learners who understand that other people, with their differences, can also be right (IBO, 2023).
Alle medewerkers onderstreepten wat van hen het meeste aansprak, waar zij het mee eens waren, waar zij vragen over hadden of iets aan toe wilde voegen. Ikzelf werd vooral getriggerd door het gedeelte van rigorous assessment. Tot op dat moment zag ik assessment vooral als toetsing, iets wel of niet halen, een voldoende of onvoldoende. Nu stond mijn kennis over het IB-onderwijs op dat moment nog in de kinderschoenen. Dit stond voor mij haaks op de rest van de beschreven missie. Hier wordt gekeken naar de ontwikkeling van het kind als een onderzoeker, denker, iemand die zorgzaam is en voor een betere wereld zou willen zorgen en dat ieder mens zijn leven lang wil blijven leren. Toentertijd heb ik mij voorgenomen om mij te verdiepen in assessment.
Nu, na een aantal maanden ervaring, (zelf)studie en gesprekken met collega’s, heb ik meer kennis over hoe het IB en de Binck kijken naar assessment. Het doel van assessment volgens de IB is om leren en lesgeven te informeren. Het gaat om het verzamelen en analyseren van informatie over het leren van leerlingen om de onderwijspraktijk te informeren. Het identificeert wat leerlingen weten, begrijpen en kunnen in verschillende stadia van het leerproces (IBO, 2018).
Dit heeft mij laten inzien dat assessment een doorgaand proces is, van het kind, maar ook van mij als professional, door goed te luisteren naar het kind, de vragen die deze (impliciet) stelt en wat het kind mij vertelt, kan ik mijn onderwijs verder plannen en ontwikkelen.
Op de Binck uit dit zich onder andere in het wekelijks plannen met ieder domein. Hier kom je samen met de collega’s die in dit domein werkzaam zijn. Met elkaar wordt besproken wat de medewerkers gezien en gehoord hebben. Hierin is de documentatie, naast onder andere de leerdoelen, leidend voor het vormgeven van het onderwijs voor de week erna. Er wordt gekeken naar verschillende foto’s, video’s en opmerkingen en vragen die de kinderen die week hebben gemaakt of gesteld.
Daarnaast wordt er iedere maand met ieder kind naar het portfolio gekeken. Er wordt gekeken waar de kinderen trots op zijn, waar, hoe en wat ze hebben geleerd en wat ze een volgende keer wellicht anders zouden aanpakken. Het portfolio legt het proces vast van de ontwikkeling van de kinderen. Soms zijn dit momenten die het kind zelf in zijn/haar portfolio wil plaatsen, soms zijn dit ook momenten waarvan de medewerker vindt dat deze relevant zijn. Bij iedere post in het portfolio wordt het transdisciplinaire thema, het passende leerprofiel, de concepten en de leerdoelen getagd.
Ten slotte wordt maandelijks ieder kind besproken met alle betrokken medewerkers. We stellen hierbij de volgende vragen: Wat maakt dit kind uniek? Welke ontwikkeling heeft het kind doorgemaakt in de afgelopen maand? Moeten er nog momenten gedocumenteerd worden? Dit zijn een aantal voorbeelden van hoe assessment in ontwikkeling is op de Binck, voor nu.
Het huidige schooljaar is het gehele team bezig rondom assessment. We bouwen aan onze assessmentcultuur door onze studiedagen hierop in te richten. Daarnaast hebben we ook meerdere teammeetings waarin onderdelen van assessment onderzocht zullen worden.
Hoe volg jij jouw ontwikkeling?
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?