Het leerprofiel en het boek
Dapper, Zorgzaam, Onderzoeker, Goed geïnformeerd, Integer, Denker, Reflectief, Evenwichtig, Ruimdenkend en Communicatief zijn de 10 karakterkenmerken van het leerprofiel van het IB.
Met deze 10 karakterkenmerken word je een echte wereldburger, neem je actief deel aan de samenleving en heb je respect voor jezelf, anderen en de wereld om je heen. Daarnaast zijn dit kenmerken die de rest van je leven van belang zullen zijn en die stimuleren tot een leven lang leren. Deze karakterkenmerken zijn ook terug te vinden in verhalen.
Op de Binck streven we ernaar dat onze kinderen deze karakterkenmerken (door)ontwikkelen en hiernaar handelen. Binnen het IB PYP staat het leerprofiel centraal en van daaruit heeft het invloed op alles wat we op en buiten De Binck.
Boeken zijn een mooie manier om impliciet en expliciet met het leerprofiel te werken. In onze eigen bibliotheek bieden wij daarom een ruime en gevarieerde collectie boeken.
De domeinmedewerkers lezen elke dag minimaal 20 minuten voor. In domein 2, 3, 4 en 5 stellen de domeinmedewerkers na het lezen een open vraag. Denk hierbij aan vragen als: “Wat vond je mooi?” of “Wat herken je in dit verhaal?”. Hierdoor laten de domeinmedewerkers de kinderen dieper nadenken over het gelezen verhaal en stimuleren we onder andere de ontwikkeling van de karakterkenmerken van het leerprofiel. Daarnaast koppelen we de (voor)gelezen verhalen ook expliciet aan het leerprofiel. Zo gaan we met de groep in gesprek over het verhaal, bespreken we kenmerken die de (hoofd)personages laten zien of lezen we juist stukjes opnieuw of voor ter illustratie.
Op de Binck onderzoeken, ontdekken en maken we samen. We denken ook samen na over de vragen die we stellen na het lezen. Dit kan niet zonder enige kennis over het aanbod van de bibliotheek. De domeinmedewerkers hebben een adviserende rol bij het kiezen van een boek. Deze kennis bouwen we op door met elkaar zoveel mogelijk boeken in de bibliotheek te lezen. Na het lezen gaan we met elkaar het gesprek aan door onszelf dezelfde vragen te stellen als de kinderen.
Ieder boek dat een domeinmedewerker heeft gelezen wordt in het systeem direct gekoppeld aan de kenmerken van het leerprofiel. Zo blijft onze collectie en de kennis die wij hebben over onze boeken en het leerprofiel groeien.
Wat is jouw favoriete (kinder)boek? En welke karakterkenmerken laat de hoofdpersoon hierin zien?
‘Ik ben dapper’ – Drengr
‘Ik ben zorgzaam’ – De jongen die met een walvis zwom
‘Ik ben communicatief’ – Alfabet
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?