Taalvriendelijkheid
We spreken allemaal verschillende talen, soms letterlijk omdat we zijn grootgebracht in een omgeving met verschillende thuis- en/of familietalen of omdat we deze talen hebben geleerd op de middelbare school en soms figuurlijk omdat we met ons lichaam en onze uitdrukking ook een hoop zeggen zonder te spreken. Taal is ook een van de middelen waarmee we onze kinderen opvoeden, onze normen en waarden mee over brengen en is onderdeel van onze identiteit.
Daarom vinden wij als kindcentrum het belangrijk dat alle talen er mogen zijn. Het is de manier waarop de kinderen zich uitdrukken en deze talen zijn een onderdeel van wie ze zijn. In de afgelopen periode zijn verschillende collega’s op bezoek geweest bij onder andere Perron 07 in Den Haag en de International School Utrecht (ISU). Daar hebben we gekeken naar de manier waarop zij omgaan met de verschillende thuis- en/of familietalen van de kinderen.
Op ISU maken de kinderen in de groepen 2 en 3 bijvoorbeeld tekeningen van zichzelf waarop ze aangeven in welk deel van hun lichaam ze welke taal gebruiken of voelen. Een jongen had zijn handen ingevuld als Nederlands, in zijn voetbalteam was de voertaal namelijk Nederlands en daar was hij keeper. Zijn hoofd was Engels, want hij dacht in de Engelse taal. In elk leerjaar hadden ze op een andere manier aandacht voor de verschillende talen van het kind en maakten ze deze zichtbaar in de omgeving.
In Perron 07 hingen in de groepen ook verschillende manieren waarop de thuis- en/of familietalen werden gevierd. Een van de voorbeelden willen we ook inzetten als de start van onze uiting aan de taalvriendelijkheid binnen de Binck. Daar maakten alle ouders een collage waarop verschillende onderdelen van thuis zichtbaar waren. Een aantal mogelijkheden die op de collage kunnen zijn:
- Foto’s van de mensen die belangrijk zijn in het leven van de kinderen met hun naam, bijvoorbeeld papa, mama, broers, zussen, opa’s of oma’s, ooms en tantes, etc;
- Een foto of tekening van het huis waar het kind woont;
- Dingen die de kinderen graag doen qua spel of activiteiten;
- De talen die thuis of met familie worden gesproken. Waarbij namen en/of woorden in die talen geschreven staan met de uitspraak erbij;
- Huisdieren.
We nodigen alle ouders in de Binck uit om een collage te maken voor hun kind. Deze zullen we ophangen in het domein, zodat kinderen een herkenningspunt hebben, we gericht in gesprek kunnen over wie er thuis zijn en daarmee de thuissituatie beter leren kennen en we de eerste klanken of gesproken taal van het kind kunnen plaatsen en beter kunnen begrijpen.
Wat heb jij nodig om zo’n collage te maken? Wie zijn er belangrijk voor jouw kind? Wat is de thuissituatie? Welke talen vormen jullie identiteit? Waar zijn jullie als gezin trots op?
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?