Elkaar elke dag ontmoeten

08 juni 2023

Dinsdag 23 mei 2023 

Goedemorgen, 

Vandaag gaan we onderzoeken hoe we een tekst kunnen reviseren. We letten op lange zinnen zonder punt en hoofdletters. 

Wanneer gebruik je hoofdletters? 

Wanneer gebruik je een punt? 

 

Woensdag 31 mei 2023 

Goedemorgen, 

Vandaag kijken wij naar onszelf en ons huis. 

Hoe ziet jouw huis eruit? 

 

Iedere ochtend starten wij de dag met de ochtendvergadering. Een ochtendvergadering is een vaste routine van domein één tot en met vijf op de Binck. Dit is een moment dat we per stamgroep samenkomen op een vaste plek in het domein, vaak een kleed of een van de banken. Samenkomen heeft een vaste opzet om herkenbaarheid voor onze leerlingen te borgen. We nemen de tijd om elkaar te begroeten, iets te delen met elkaar en de dag door te nemen: welke dag is het vandaag en wat we allemaal gaan doen.  

Het ritme van het samenkomen is als volgt: 

  • Groeten: elkaar begroeten. Dit kan op verschillende manieren. Dit kan door middel van een lied, in verschillende talen of handgebaren. 
  • Delen: uitwisselen door te vertellen over een gebeurtenis of aan de hand van een vraag. Dit zijn soms vragen die passend zijn bij de onderzoeksmodule, maar kunnen ook vragen zijn die op dat moment leven in de groep. Kinderen kunnen ook een voorwerp meenemen om aan de stamgroep te laten zien. 
  • Groepsactiviteit: een groepsactiviteit om de groepsvorming te stimuleren. Dit kan verschillende vormen aannemen: een gezelschapsspelletje spelen, een omdenkvraag, een samenwerkingsopdracht et cetera. 
  • Ochtendboodschap: een boodschap wat wordt doorgenomen voor de start van de dag. In deze boodschap (zoals hierboven beschreven) staan de bijzonderheden van de dag. Ook wordt de dag en datum besproken. Soms staat de onderzoeksvraag beschreven die dag centraal staat. In domein twee en drie worden er ook vragen gesteld die gaan over taal, zoals: hoeveel woorden zie je hier? Is het een lang of een kort woord? Welke klanken herken je? 

Elk onderdeel van het samenkomen biedt de mogelijkheid voor het ontwikkelen van de vaardigheden van het leren en de kenmerken van het leerprofiel. Doordat kinderen naar elkaar leren luisteren en met elkaar te converseren leren zijn communicatief te zijn. Een ander karakterkenmerk wat naar voren komt tijdens de ochtendvergadering is ruimdenkend zijn. Iedereen is anders en kijkt op verschillende manieren naar een zelfde gebeurtenis, je leert elkaars mening en standpunt te respecteren en vragen te stellen. Daarnaast worden ook verschillende vaardigheden getraind, zo worden bij het begroeten en het delen de sociale vaardigheden geoefend en geeft de ochtendboodschap ruimte om de zelfmanagement vaardigheden te oefenen.  

Routines zoals deze bieden de structuur om met elkaar te onderzoeken, te ontdekken en te maken. Welke routines heb jij? En wat is jouw routine tijdens de start van de dag? 

Lees ook onze andere blogs

Terugkijken en vooruit kijken

Terugkijken en vooruit kijken

De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.

Lees meer