Ouders en de Binck
Het IB wil vanuit zijn leergemeenschap (scholen, medewerkers, ouders en kinderen) onderwijs geven wat kan helpen om een betere en vreedzamere wereld op te bouwen. Ze zien onderwijs als een sociale en gezamenlijke onderneming, waarvan de gemeenschap en het individu profiteren. Iedereen betrokken bij de leergemeenschap wordt gevraagd bij te dragen aan het succes hiervan en om in actie te komen om verandering te veroorzaken.
De verschillende achtergronden, kennis en ervaringen van ouders zijn zeer waardevol. Ouders kunnen onder andere bijdragen aan de leergemeenschap door actief betrokken te zijn, door in samenwerking besluiten te maken, ideeën uit te wisselen en ondersteuning te bieden. De samenwerking tussen thuis en het kindcentrum vormt de basis voor het leren, de groei, de gezondheid en het welzijn van de kinderen. De kinderen profiteren van een goede samenwerking tussen ouders en de medewerkers.
Op de Binck streven wij daarom naar een goede samenwerking met de ouders. We werken hier op een aantal verschillende manieren aan. Hieronder geven we een aantal voorbeelden waar ouders en de medewerkers van de Binck samenwerken:
- De kindcentrumraad, een combinatie van de Medezeggenschapsraad (MR) en de Oudercommissie (OC) I
- Informatiemomenten voor ouders
- Tijdens vieringen in de Binck
- Portfoliogesprekken
- Ondersteunen tijdens de eindtentoonstelling (in de toekomst)
- De expertise van ouders tijdens de verschillende onderzoeksmodules inzetten
- Begeleiding tijdens excursies
Door middel van een denkroutine (een denkroutine is een werkvorm waarbij je leert om op verschillende manieren en vanuit verschillende gezichtspunten naar iets te kijken) waren de kinderen extra nieuwsgierig geworden en hadden ze de volgende vragen opgesteld:
Waarom draagt een dokter een witte jas?, Kijkt hij met een lampje of een stokje in de mond? Hoe maakt hij iemand beter?
De ouder heeft, door middel van een aantal meegebrachte spullen en het kunnen uitproberen van deze materialen, de kinderen antwoord kunnen geven op al hun vragen.
Op de Binck willen we ouders zoveel mogelijk uitnodigen om onderdeel te zijn van onze leergemeenschap. Dit kan, zoals hierboven te lezen, op veel verschillende manieren. Op welke manier wil jij bijdragen aan de ontwikkeling van jouw kind op de Binck?
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?