10 jaar kindcentra
Lucas Onderwijs werkt al 10 jaar aan de ontwikkeling van kindcentra. Ons kindcentrum is daar het recentste voorbeeld van, maar zeker niet het laatste kindcentrum waarin Lucas samenwerkt met een partner uit de kinderopvang. Om de kennis en de ervaringen die de afgelopen jaren zijn opgedaan in de verschillende kindcentra te delen en de veelzijdigheid van een kindcentrum te laten zien is er deze publicatie.
In de publicatie zijn 10 gesprekken tussen collega’s vanuit Lucas Onderwijs en partners vanuit de kinderopvang gebundeld. Er wordt onder andere gesproken over het waarom van een kindcentrum, doorgaande lijnen, samenwerking in één gebouw en ouders in een kindcentrum.
Ook Kindcentrum de Binck komt in deze gesprekken aan bod. Anne ging in gesprek met Anneke Peters directeur van de Montessori John F. Kennedy over de doorgaande lijn op pedagogisch en didactisch gebied.
‘Bij een duidelijk concept valt ook de scheiding tussen pedagogisch en didactisch weg. Als je werkt vanuit een krachtig kindbeeld, zoals bij het IB het geval is, dan ga je ervan uit dat kinderen leren terwijl zij zich ontwikkelen en vice versa.’
Anne van Dam
Mathijs had met Tine Oudshoorn, directeur-bestuurder van Vlietkinderen, in gesprek over integraal kc-leiderschap. Binnen een kindcentrum is het belangrijk om een nieuwe taal met elkaar te ontwikkelen waarin de woorden ‘school’ en ‘opvang’ niet in zitten. Het benadrukken van de gelijkwaardigheid van de medewerkers en het gezamenlijke doel, de ontwikkeling van de kinderen, staat centraal in alles wat we doen.
‘En die nieuwe manier van werken en ontwikkelen vraagt automatisch ook om integraal leiderschap, zodat er iemand is die één visie uitdraagt en mensen op één manier aanstuurt.’
Tine Oudshoorn
Het was fijn om in het gesprek wederom de steun en ambitie vanuit Vlietkinderen te ervaren en de ruimte te krijgen om te profiteren van het beste van beide werelden. Het vraagt flexibiliteit en lef van iedereen betrokken bij het kindcentrum om elke dag te blijven werken aan de ontwikkeling van het kindcentrum.
De impact die we dagelijks met elkaar op de kinderen hebben laat zien dat het meer dan de moeite waard is om onderdeel te zijn van KC de Binck!
Ben jij ook zo benieuwd naar de geleerde lessen van de afgelopen 10 jaar? Je leest ze hier: https://www.lucasonderwijs.nl/cp/uploads/downloads/publicatie_kc.pdf
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?