Nieuwe ontwikkelingen op de Binck
Eindelijk was het zover. 8 mei 2023 was de eerste dag dat ons derde domein openging. Domein 3 is opgestart. Domein 3 heeft als groot idee: Wie we zijn? Hieruit is het centrale idee Nieuwsgierigheid en verwondering zijn een essentieel onderdeel van wie we zijn, ontstaan. Vanuit het centrale idee werken we met drie verschillende onderzoekslijnen. De onderzoekslijnen zullen elkaar opvolgen, maar kunnen ook parallel aan elkaar lopen. Deze week is een start gemaakt met de eerste onderzoekslijn: Wat, waarom en hoe mensen onderzoeken? De eerste laag aan onderzoeksvragen zijn: Wie ben jij? Wie is de Binck? Wat verwacht de leerling van de Binck? Wat verwacht de Binck van onze leerlingen? Door met elkaar te onderzoeken, te ontdekken en te maken proberen we deze onderzoekslijnen te beantwoorden.
We hebben onderzoek gedaan naar de mensen en materialen op de Binck. Tijdens het onderzoek naar de mensen en materialen zijn verschillende vragen gesteld door zowel onze leerling als de domeinmedewerkers:
- Wie is Eveline?
- Wie is Amber?
- Wat zijn 10 vragen die je zou willen stellen aan Amber en Eveline?
- Welke materialen liggen er in domein 2?
- Welke materialen liggen er in domein 3?
- Wat kan ik bouwen met deze (open-ended) materialen die ik heb gevonden in domein 2 en 3?
- Welke kunst kan ik maken met de lichtprojector?
- Welke invloed heeft kant op het licht?
- Welke invloed hebben kralen op het licht?
- Hoe kan ik met de materialen zo een stevig mogelijke toren bouwen?
- Wat is klei?
- Wat kan ik maken met klei?
- Wat gebeurt er als je mengt?
Aan de hand van activiteiten en spel heeft onze leerling samen met de domeinmedewerker zo goed mogelijk deze vragen proberen te beantwoorden. Dat is ook de rol van de professional binnen ons kindcentrum.
In de domeinen heeft de medewerker ook de rol van een mentor voor de leerlingen. Een mentor die samen met de andere domeinmedewerkers de leerlingen coacht om opzoek te gaan naar de eigen antwoorden. Die vragen stelt zoals welke materialen heb je nodig om tot een antwoord te komen? Hoe ga je dit ontdekken? Hoe ga je het onderzoeken? Wat ga je ervan maken?
Welke vragen stel jij jezelf als je iets nieuws wil leren?
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?