Inclusief onderwijs
Kindcentrum de Binck onderschrijft de gedachten van inclusief onderwijs voor alle kinderen in het kindcentrum. Hiervoor hanteren we onder andere de standaarden en praktijken van het International Baccalaureate (hierna: IB). In 2016 verklaarde de IB het volgende: “Inclusief onderwijs is een proces dat tot doel heeft de toegang tot en betrokkenheid bij het leren voor alle kinderen te vergroten door belemmeringen voor leren te identificeren en te verwijderen.”
In samenwerking met SPPOH en partners proberen wij inclusief onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven door:
– Het omarmen van diversiteit
– Kleine groepen op niveau ondersteunen en begeleiden
– Het kind zien als een uniek individu met eigen talenten, waarbij zij zelf eigenaarschap ervaren over hun leerproces.
– Het systematisch kinderen bespreken en zien hoe wij hen het beste kunnen ondersteunen.
In ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP)/inclusie beleid hebben wij beschreven hoe wij op het kindcentrum inclusief onderwijs vormgeven. De eerste versie staat online op onze website (klik hier).
Judith van Wijk is adviseur bij SPPOH, het samenwerkingsverband in de regio Haaglanden. Judith heeft ons kindcentrum onlangs bezocht en bevroeg ons op onze visie op (inclusief) onderwijs. In het filmpje hieronder zie je een kort verslag van haar bezoek.
Wij vinden het belangrijk dat elk kind en elke ouders zich welkom voelt bij ons op het kindcentrum. Wat is daar volgens jou voor nodig? Welke drempels ervaar jij in het dagelijks leven? Hoe ruimdenkend, integer en zorgzaam ben jij?
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?