Hoe ziet een dag er eigenlijk uit in domein 4 en 5?
Het kindcentrum werkt met en in domeinen. Dat betekent dat groepen kinderen van verschillende leeftijden met elkaar in een ruimte leren en samen zijn. Daarin is er ruimte voor:
- het samenkomen van de groep,
- korte instructie momenten met kleine groepen en het zelf plannen
- uitvoeren van dag- en weektaken door de kinderen.
Om ons denken rondom het dagritme nog scherper te krijgen gebruikten we verschillende materialen. Door middel van deze materialen vertelden wij elkaar hoe een dag van de 9 tot 12-jarigen in het kindcentrum eruit gaat zien. Dit leverde mooie gesprekken op over keuzes die we maken over:
- de balans tussen samen leren en als individu je dag en weektaken plannen
- de ruimte die kinderen hebben om hun dag zelf in te delen
- de mogelijkheden om ’s ochtends te ‘landen’ in het domein
- het belang van samenkomen aan het begin en einde van de dag
- de verschillende rollen van de medewerkers in het domein
“Ik hoop dat we in een soort flow terecht komen.” – Amber
De dag voor 9 en 12 jarigen zal een combinatie worden van momenten om samen te komen, samen te lezen en samen grote ideeën te onderzoeken. Daarnaast krijgen de kinderen korte instructies rondom taal en rekenen en kunnen zij zelfstandig of met andere kinderen taken afmaken. Door het maken van keuzes over wat, wanneer, waar en hoe er geleerd wordt, werken aan het eigenaarschap van de kinderen over hun leerproces.
Natuurlijk gaan we door met het stellen van vragen, die ons onderzoek verder voortstuwen. In het domein hangen vragen en bronnen die we gebruiken om goed na te denken over de verschillende onderdelen van het dagritme.
Hoe denken jullie na over het ritme van de dag? Wat voor vragen stellen jullie? We horen het graag!
Lees ook onze andere blogs
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?