Terugkijken en vooruit kijken
The path is made by walking.
Antonio Machado
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
Het is belangrijk om momenten te kiezen en te creëren waarin we alleen, met medewerkers en als team reflecteren op wat we de afgelopen periode allemaal bereikt hebben, waar we zijn begonnen en waar we heen willen. Ook nu kunnen we een onderzoekende houding aannemen door vragen te stellen en goed te luisteren naar de perspectieven van anderen.
Reflecterend op de afgelopen periode wordt het duidelijk dat ‘het pad’ gemaakt wordt door samen te gaan ‘lopen’; door ‘gewoon’ te beginnen door met elkaar te praten, oplossingen te bedenken, een feestje te vieren en het ook te benoemen als het soms lastig is.
Belangrijke momenten in onze korte geschiedenis draaien om hoe we met elkaar ontdekken en onderzoeken hoe we de identiteit van het kindcentrum gaan vormgeven. Dat gebeurt op allerlei manieren, in kleine en grotere groepen, op geplande en soms onverwachte momenten. Een belangrijk, leidend concept hierbij is dat de ervaringen van medewerkers in het kindcentrum in de basis gelijk zijn aan die van de kinderen. Ook wij staan onderzoekend, ondernemend en reflectief in ons werk, weten dat we van en met elkaar leren en dat bijdragen zorgt voor eigenaarschap.
“Ik hoop dat we dit ook aan onze leerlingen kunnen meegeven:
geniet van hoe het gaat, van de kleine dingen en doe dat intens.“
Danielle
Eigenlijk is er teveel gebeurd om op te noemen. Hieronder staan een paar voorbeelden, begeleidt door de ideeën die bij die momenten passen.
Tekst gaat verder onder de foto’s
Ontmoeting, verkenning
Betrokken, plezier, systematisch
Uitwisseling, reflectie, onderzoeken, maken
Plezier, onderzoeken, samenzijn, denken
In januari gaan we verder. Natuurlijk zijn we heel benieuwd naar de ontwikkelingen in de Binckhorst, de samenwerking met de IB nu we een officiële kandidaatschool zijn voor de PYP, de nieuwe medewerkers die het team zullen gaan versterken en de kinderen die deel gaan uitmaken van de gemeenschap. We houden jullie via deze blog verder op de hoogte van deze ontwikkelingen.
“Ontdekken van al het moois dat komt.”
Eveline
Tot die tijd horen we graag hoe jullie rust, tijd en ruimte creëren om samen te reflecteren. Hoe zorgen jullie ervoor dat er naar iedereen geluisterd wordt en dat de ideeën en patronen die boven komen drijven een impact hebben?
Lees ook onze andere blogs
Taal in het kindcentrum
Wat is de rol van taal en meertaligheid in het kindcentrum?We zien taal als een middel om identiteit te bevestigen. Iemands thuis en familietalen vormen namelijk fundamenteel de relatie die iemand heeft met de wereld.
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?