We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Sir Ken Robinson zei: “onderwijs is een geavanceerd menselijk proces, geen onpersoonlijk productiesysteem” (2015). We weten dat het complexe structuren, dialogen over leren en duidelijke organisatiestrategieën vereist.
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen. Het is mooi dat iedereen verschillende ideeën binnenbrengt vanuit eerdere ervaringen, opleidingen en andere werkplekken.
Het ontwikkelen van een gedeelde, speelse pedagogie is een proces dat erkent dat de sterke punten van het team voortkomen uit de gaven en perspectieven van de individuen, waar “diversiteit onze grootste overeenkomst is” (Gunilla Dahlberg, 2019).
Het ontwikkelen van een gemeenschappelijke identiteit kost tijd. Gedeelde waarden, ideeën, aanpak, routines en rituelen worden opgebouwd door gesprekken, dingen uitproberen en verschillende bronnen raadplegen.
De volgende vragen zullen we de komende tijd in gedachten houden:
- Welke sterke punten, inzichten, achtergronden en filosofieën brengen verschillende leden van mijn team?
- Welke inzichten brengen we allemaal over het belang van spelen bij jonge kinderen?
- Hoe beïnvloeden onze overtuigingen onze aanpak (vooral in onze context, met deze kinderen)?
- Hoe zien we de rol van de medewerkers binnen onderzoekend leren?
- Hoeveel richting geven we, hoe open kan een activiteit zijn?
- Hoe kunnen we elkaar ondersteunen om meer te leren over onderzoekend leren en hoe kunnen we ons meer bewust worden van onze eigen acties en interacties?
Wil jij ons met ons mee op onderzoek? We hebben nog ruimte voor versterking van ons team.
Lees ook onze andere blogs
Taal in het kindcentrum
Wat is de rol van taal en meertaligheid in het kindcentrum?We zien taal als een middel om identiteit te bevestigen. Iemands thuis en familietalen vormen namelijk fundamenteel de relatie die iemand heeft met de wereld.
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?