Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Kinderen van alle leeftijden dragen op hun eigen manier bij: een baby, peuter of twaalf jarige. Het zijn allemaal personen die het leren en samenzijn in ons kindcentrum beïnvloeden. Hiervoor luisteren we goed naar kinderen: hun gezichtsuitdrukkingen, hun lichaamstaal, hun interesses, hun ideeën, hun theorieën en meningen.
Het luisteren naar kinderen en het betrekken van kinderen in beslissingen die hen aangaan betekent niet dat we altijd doen wat kinderen willen… Integendeel: het gaat juist om de dialoog tussen verschillende ideeën en de manier waarop we compromissen kunnen sluiten. Zo ervaren kinderen eigenaarschap en burgerschap en leren zij de rechten en verantwoordelijkheden die verwant zijn aan deze waarden.
De nadruk op het leren van belangrijke vaardigheden zoals communiceren, samenwerken en denken ondersteunt kinderen in effectief deelnemen in de wereld. We oefenen dit bijvoorbeeld tijdens dagelijkse bijeenkomsten in het domein. Zo ervaren kinderen wat het betekent om onderdeel te zijn van een gemeenschap. Met oudere kinderen willen we domein vergaderingen gaan plannen en willen we het mogelijk gaan maken dat kinderen deelnemen aan een leerlingenraad.
Niet alleen in maar ook buiten het kindcentrum komen de kinderen in aanmerking met burgerschap. We zijn bezig met het opzetten van een lijst van bronnen in de wijk zodat we gebruik kunnen maken van de rijke hoeveelheid mogelijkheden die de wijk (en Den Haag) biedt. We denken dan bijvoorbeeld aan het planten van bomen, het oprapen van vuilnis of het interviewen van de lokale dokter en wijkagent. Zo gaan we de wijk in en halen de wijk het kindcentrum binnen.
We hopen dat kinderen zo in de toekomst ‘actie’ gaan ondernemen naar aanleiding van wat ze in het kindcentrum geleerd hebben: dat ze nieuwe kennis en inzichten omzetten in een bijdrage aan de samenleving of leergemeenschap. Dat kan groot of klein zijn: het oprapen van vuilnis, het planten van bomen, het groeten van een onbekende, het schrijven van een brief naar de burgemeester of nauwkeurig reageren op berichten op sociale media
Nu komen we in aanraking met een van de thema’s van de recente Koersbeweging van Lucas Onderwijs: ‘toekomstgericht onderwijs gericht op brede ontwikkeling’:
We willen dat alle leerlingen zich breed ontwikkelen om als persoon en burger
te groeien en als volwaardige wereldburger te participeren in de samenleving.
(Lucas koersbeweging 2022)
Hoe kijken jullie naar de implementatie van burgerschap en de rol van de wijk in de school? We horen het graag!
Lees ook onze andere blogs
Taal in het kindcentrum
Wat is de rol van taal en meertaligheid in het kindcentrum?We zien taal als een middel om identiteit te bevestigen. Iemands thuis en familietalen vormen namelijk fundamenteel de relatie die iemand heeft met de wereld.
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?