De Rol van de Leerkracht in Onderzoekend Leren
Amber, één van onze collega’s, is al een tijdje een onderzoek aan het doen naar de rol van de leerkracht binnen onderzoekend leren. Hoe kijkt de IB PYP eigenlijk naar de rol van de leerkracht, wat wordt er verwacht en hoe verhoudt zich dat ‘directe instructie’?
Afgelopen dinsdag bracht Amber het team op de hoogte van haar bevindingen tot nu toe. Amber deelde dat met ons dat medewerkers:
- open vragen stellen
- verbanden inzichtelijk maken voor en met kinderen d.m.v. reflectie
- verwondering stimuleren
- eigenaarschap bevorderen
- een onderzoekende houding in kinderen aanmoedigen
Vaak worden directe instructie en onderzoeken leren tegenover elkaar gezet, Amber concludeerde dat erbinnen onderzoekend leren ook ruimte is voor instructie. Leerkrachten denken dan goed na wie op welk moment welke instructie nodig heeft en werken met kleine groepen.
Tijdens haar onderzoek kwam Amber ‘denkroutines’ tegen die ontwikkeld zijn door het “Making Learning Visible’ team van de universiteit van Harvard. Denk routines zijn simpele makkelijk te onthouden routines die een bepaalde manier van denken activeren. Zo vraagt bijvoorbeeld de routine ‘ik zie, ik denk, ik vraag me af’, van leerlingen dat ze:
- beschrijven wat ze observeren
- conclusies en ideeën daarover delen
- reflecteren op vragen die kennis en observaties oproepen.
Denk routines helpen dus ook om na te denken over denken en geven leerkrachten een inzicht in hoe kinderen ergens naar kijken; wat hun perspectieven en theorieën zijn.
We want students who not only can think but who do think.”
Ron Ritchart
Making Learning Visible
Hoe kijken jullie naar de rol van de leerkracht? We onderschrijven het perspectief van de ‘education hub’ uit Nieuw-Zeeland;
Onderzoekend leren is een van de krachtigste vormen van leren en is een essentiële strategie om het leren van leerlingen te verbeteren.
https://theeducationhub.org.nz/how-to-undertake-teaching-as-inquiry/
Lees ook onze andere blogs
Taal in het kindcentrum
Wat is de rol van taal en meertaligheid in het kindcentrum?We zien taal als een middel om identiteit te bevestigen. Iemands thuis en familietalen vormen namelijk fundamenteel de relatie die iemand heeft met de wereld.
Wat is de rol van kunst in leren?
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?
Terugkijken en vooruit kijken
De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.
We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in?
Tijdens een bijeenkomst met medewerkers die met de jongste kinderen in het kindcentrum werken, hebben we elkaar beter leren kennen en nagedacht over hoe we onderzoekend leren willen ontwikkelen.
Het kindcentrum in de wijk, de wijk in het kindcentrum
Ons kindcentrum is een plek zijn waar kinderen met elkaar vaardigheden en houdingen leren om te groeien en te ontwikkelen. We willen dat elk kind gedijt en zo kan bijdragen aan een mooiere wereld.
Onderzoekend leren met baby’s en peuters
Wat is de rol van kunst en expressie in het onderzoekend leren? En wat betekent dit voor een ieder?